Friday, October 18, 2024

Kembara ke Tanah Suci

Sebulan telah berlalu selepas kembara umrah kami ternoktah. Jauh di sudut hati, aku merasa agak kesal kerana tak sempat menitip coretan sebagai catatan kenangan di blog ini. Memujuk hati, tak mengapalah.. semua itu telah ku sisip rapi dalam lipatan memori. Jujurnya, sepanjang di sana tak pernah sedetik pun ingatanku kepada sekolah 'menghilang'. Dalam setiap sujudku, nama mereka yang akrab di hati ku sebut satu per satu. Dalam doa, sentiasa ku pohonkan keafiatan, ketenangan dan kebaikan buat mereka yang amat aku sayangi dan kasihi.


Sepanjang pengembaraan kami di bumi Anbiya', kami berkesempatan menziarahi lokasi-lokasi menarik dan bersejarah. Mengalir air mata mengenangkan betapa besarnya pengorbanan junjungan besar Nabi Muhammad dan para sahabat mengembangkan syiar Islam dengan pelbagai mehnah dan cabaran. Penerangan oleh para Mutawif yang sarat dengan emosi sangat menginsafkan. Mengunjungi Taif, Badar, Qarnul Manazil, Arafah, Mina, Jabal Thur, Jabal Rahmah, Jabal Uhud, Jabal Malaika.. membuat hati mengagumi kebesaranNya. Betapa tidak, selama aku hidup, nama-nama tempat ini hanya terpapar dalam buku teks yang dibaca. Namun kali ini, Allah izinkan aku berdiri di tanah bersejarah ini. Allahu Akbar!



Terima kasih Allah.. mengizinkan hamba sekecil aku untuk berkunjung di tanah suci. Jemputlah aku untuk kembali ke sana Ya Allah.. ampunkan dosa kami dan masukkanlah kami ke dalam syurgaMu. Aamiin ya Rabbal Alamin..



No comments: