Tuesday, July 2, 2024

Cinta Sekilas Pandang

Teruja! Sesungguhnya itulah perasaan ku sejak tirai hari ini disingkap. Hari ini buat kali pertama aku akan menatap wajah anak2 tingkatan 4 Sinergi sebagai watak utama meneraju mata pelajaran Bahasa Inggeris. Apa tidaknya, selepas lebih 2 tahun meninggalkan alam menengah atas, aku kembali menemui anak2 adolescents yang sedang lincah meniti alam remaja.


Sebaik waktu rehat berakhir, aku pantas melangkah ke kelas. Anak2 yang masih berpapasan di koridor menegurku dengan ucapan hormat, memberikan kedamaian hati yang tidak terluah oleh kata-kata. Sekilas, terjentik di hati, alangkah bertuah aku ditempatkan di sini.. dikurniakan anak2 yang baik lagi cerdik yang mampu memberi impak besar kepada kemenjadian sekolah amanah.

Memandangkan kali pertama bersua, sesi taaruf diawal sesi agak janggal. Almaklum saja.. pengetua yang menjadi guru mereka. Ku santuni anak2 untuk menarik mereka berbicara dan alhamdulillah, sekejapan sahaja suasana bertukar ceria. Pelbagai soalan diajukan tatkala sesi Q&A dibuka, semua ku jawab dgn bersahaja. Ku biar mereka melihatku dari sisi berbeza. Terasa pantas masa berlari.. diam tak diam tamat sudah sesi pertama kami hari ini

Sebelum menutup pertemuan, ku minta anak2 berkongsi hasil penulisan. Seronnok sungguh aku.. mereka mampu menghasilkan esei yang indah dan matang walau masa terhad menjadi penghalang. Syabas anak2 yang sudi mempersembah hasil penulisan yang sememangnya memukau. Diksi dan leksikal yang mantap mewarnai esei ringkas yang ditulis dalam masa yang singkat. Tahniah buat semua anak 4 Sinergi! InsyaAllah esok kita bersua lagi! Sesungguhnya aku terjatuh cinta dengan anak2 ini! 

No comments: