Thursday, April 7, 2011

Sedetik Lebih

Pejam celik.. pejam celik.. April dahpun menjelma. Tinggal 23 hari lagi sebelum aku bergelar isteri kepada Abang Sham ~ tunangan yg sentiasa aku CINDUI dan bertakhta di sanubari ku kini. Debar menjadi raja sehari semakin hari semakin kuat aku rasakan. Alhamdulillah.. Persiapan pun dah banyak yg selesai. Kadang kala terbit juga rasa resah dalam hati. Maklumlah, aku yang jauh di KL ni, hanya dapat 'remote' je persiapan yang diatur ahli keluarga yang jauh nun di selatan tanah air sana. Perasaan sayu dan sedih adakalanya tumpang mengintai di kamar hati bila mengenangkan hari bahagia yang bakal tiba tanpa Abah dan Mie bersama. Namun aku akur dengan suratan Ilahi dan mendoakan kesejahteraan mereka 'di sana'. Semenjak pemergian Mie dan Abah, suasana riang kat rumah menjadi agak murung. Yang paling sedih, tak lain tak bukan pastilah emak.. Lepas pemergian Abah, Mie adalah pengganti yang sering menghiburkan emak dengan jenaka spontannya dan menemani emak di waktu senggangnya. Aku tau emak kuat dan tabah. Kekuatan dan ketabahan emak sekarang pun sebenarnya banyak disebabkan oleh Wawa dan Miedah ~ insan2 yang dicintai Mie sepanjang hayatnya. Emak selalu menangis dalam diam.. aku tau. Aku pernah beberapa kali melihat air mata emak berlinangan seusai solatnya... Tempohari ketika berbual dengan emak tentang majlis yang bakal dilangsungkan hujung bulan ni, emak membisikkan betapa sedih hatinya sebab semenjak pemergian abah dan Mie, ada antara saudara mara yang seolah2 menyepikan diri. Mak kata, masa Mie 'pergi' tempohari cuma wajah beberapa orang je yang kelihatan. Emak kata, emak faham semua orang sibuk bekerja dan tak dapat menghadirkan diri. Cuma yang emak sedih dan terkilan, ada saudara terdekat yang langsung tak menghubungi emak.. bertanyakan berita tentang dirinya yang dilanda musibah ketika itu. Sampainya hati.. kata emak sambil mengesat rembes air mata di wajahnya yang muram. Tambah menyedihkan hati emak, bila emak dapat tau ada kalangan mereka yang pulang ke kampung tapi langsung tak bertanyakan khabar emak. Itu pun emak kata emak faham.. ye lah, kampung tu jaraknya agak jauh dari rumah kami. Sudah pastilah ia akan memakan masa berjam2 untuk sampai ke Pulai Indah dari sana dan melibatkan kos yang tinggi. Entah apa salah kita agaknya, kata emak. Kami terdiam panjang mendengar keluhan hati emak dan akhirnya kami sama2 mengalirkan air mata. Adakala aku terfikir juga, andaikata Allah mentakdirkan aku 'pergi' sebelum emak, masih sudikah antara kalian meminjamkan sedetik lebih yang ada menjengukkan diri menjengah pusaraku.. bertanya khabar juga mententeramkan sedih di hati emak yang aku cintai...? Dan jikalau masa yang menjadi halangannya, adakah komunikasi maya sudah tidak berfungsi lagi atau sudah mati? Sabarlah emak.. Jangan menangis lagi yea emak.. Apapun yang terjadi adik akan tetap bersama2 emak.. Adik, Kak Gee, Aa dan Aiman akan tetap sayang emak sampai akhir hayat kami.. Kami sayang emak!

2 comments:

Anonymous said...

Sesungguhnya Allah menguji hamba2Nya yang setia dan yang x pernah lupa padaNya..dan syurga adalah janjiNya..

Hidup ini ibarat roda..sesungguhnya Allah itu Maha Adil.

Izan Hasrin said...

Terima kasih.. muhasabah diri yang menenangkan jiwa yang sering terlalai dan terleka.. Sesunggunya Allah memang Maha Adil lagi Maha Bijaksana. Cuma manusia selalu lalai dan leka dengan tanggungjawab sesama insan yg terpikul di pundak mereka dan bakal di tanya di akhirat kelak..