Wednesday, June 22, 2011

Komuniti Pembelajaran Profesional

Minggu ni merupakan minggu paling sibuk dalam diari hidupku.. Meniti hari2 terakhir sebelum menyiapkan naskhah tesis sebagai memenuhi keperluan sarjana kepengetuaan benar2 menghambat kesibukan yang semakin meresahkan. Susah betul hati memikirkan date line semakin menghampiri tapi progress penulisanku masih belum di tahap membanggakan. Apa tidaknya, berada di pangkuan suami kat Penang sepanjang seminggu ni seolah2 membuatkan idea menulis untuk menyiapkan Bab 4 jadik tersekat2. Susah betul nak menghasilkan analisis dapatan kajian rasanya.. Bukan salah sang suami tercinta menyebabkan fikiran aku seolah2 tak mampu menjadi kritis dan kreatif mencanai bahan untuk tatapan penyelia dan pembaca kertas kajian kes, tapi aku sendirik tak dapat berfikir dengan waras nampaknya... Hehehe... Seronok rasanya melaksanakan rutin di rumah membantutkan idea untuk aku berfikir. Justeru, peluang kembali ke IPK lantaran sesi perbincangan dengan rakan sepasukan dan Dr Zuraidah Abdullah selaku penyelia aku manfaatkan sebaiknya. Bantuan rakan2 terutamanya Sujirah untuk menyediakan analisis deskriptif dan dapatan kajian memang sangat2 aku hargai. Kajian aku sebenarnya berfokus kepada PLC a.k.a KPP (Komuniti Pembelajaran Profesional). Tajuk kajian yang aku hasilkan ialah Kepimpinan Menyokong dan Berkongsi Pengetua dalam Mewujudkan Komuniti Pembelajaran Profesional Melalui Kajian Tindakan. Tambah menarik, penyelia aku Dr Zuraidah bukan calang2 orangnya. Berpeluang berguru dengan beliau yang merupakan antara pelopor bidang kajian mengenai PLC di Malaysia, pastinya merupakan peluang keemasan buatku. Nasihat dan bimbingan yang diberikan sememangnya amat 'mahal' harganya. Oklah, sampai sini dulu bebelan kali ni.. aku nak fokus ke Bab 5 pulak ni.. Adios amigossss... :)

No comments: