Tuesday, April 26, 2011

Segenggam Gumam


Exam dah start. Semalam kertas pertama bermula. Paper YXGA6108 yg diajar oleh Dr Suria Baba merupakan 'buah mula' untuk perjuangan kali ini. Seperti biasa, setiap kali hampir peperiksaan, macam2 karenah rakan2 mula dapat dilihat. Dalam kesibukan aku memikirkan tentang 'hari besar dan bersejarah' yang bakal aku tempoh 3 hari lagi, aku masih sempat menjalankan perbincangan dengan beberapa rakan. Memang menyebak dan menyebalkan juga apabila berdepan dengan karenah rakan2 yang 'menyembunyikan' nota dan enggan berkongsi (walaupun aku dengan segala senang hati dan rela hatinya berkongsi apa yang aku ada) pengetahuan denganku. Yang tak best tu ada yg berpura2 takde nota yg dimaksudkan tapi bila laman fail diselak terlihat jelas kertas yang dimaksudkan. Kelakar pun ada juga... macam budak2 je.. Membenam perasaan terkilan tu jauh di sudut hati, terfikir juga aku ~ adakah dengan cara itu (enggan berkongsi) maka kita akan jadi lebih pandai? Mendapat keputusan yang lebih baik? Atau setidak2nya menjadi lebih cemerlang berbanding rakan2 yang lain? Hmmm.. entahlah.. Apapun aku tetap berpegang kepada prinsip yang mudah ~ apa yg aku ada aku kongsikan bersama2. Cuma kali ni maaf sebab aku tak sempat nak tag apa2 nota di FB memandangkan aku sibuk melayan angau tak sudah aku ni.. Hehehe.. Yang pasti dalam setiap perbincangan yg aku sertai, aku akan pastikan bahawa aku bukan sekadar 'penumpang' yang menadah telinga semata2 tetapi aku tampil sebagai orang yg ada 'isi' dan boleh melontar idea. Bagi rakan2 yang masih rajin meminta dan enggan memberi.. tak ngapelah. Hak individu tetap aku hormati.. Terpulanglah.. Ada otak pandai, ada akal pakai.. ada bijak nak kena gadaikah? Hehehehe...

2 comments:

Sidratul Muntaha said...

assalamualaikum kak Zan.

Mesti tgh berdebar sekarang kan?ehem ehem..

hehe..komen tak related lansung dgn akak punya post.apapun,all the best kak.:)

Izan Hasrin said...

waalaikumsalam fatin...
alhamdulillah segala debaran dah berakhir.. lega semuanya selesai dan berakhir dengan selamat. terima kasih sudi hadir ke majlis akak tempohari yea.. ;)