Friday, June 21, 2024

Asah Pisau, Simpan Kuku

Kecewa.. sejujurnya itulah yang aku rasa semalam. Mengikut rapat pesan arwah abah, kita wajib menghormati semua manusia tanpa mengira siapa dan bagaimana latar hidup mereka. Bersikap baik dan menjaga adab susila dengan sesiapa jua amat dituntut dalam agama hatta tatkala berdepan dengan mereka yang kurang kita senangi sekalipun. Kata abah, walau setinggi manapun kita terbang, rumput di bumi jangan sesekali kita lupakan. Berpaksikan kata-kata abah, seboleh mungkin aku cuba menyantuni sesiapa sahaja yang aku temui tanpa prejudis dan prasangka. Wajarnya, kita layanlah sesiapa sahaja dengan baik, sebagaimana kita juga mahu diladeni.

Apa yang amat aku kesalkan semalam ialah bila aku bertemu dengan insan yang berkedudukan dan berpendidikan tinggi namun bersikap skeptikal kepada manusia lain yang kononnya tidak berada pada 'aras' kedudukan sosial yang sama dek kerana jurang pendidikan dan pekerjaan. Pada aku, alasan cliche ini amat dangkal kerana zaman memandang rendah kepada kelompok yang tidak memiliki sekeping pengiktirafan di atas kertas sudah jauh ketinggalan di belakang. Hakikatnya, semua manusia mempunyai kelebihan dan kekurangan yang Allah rezekikan. Sikap suka mencari kesilapan orang lain, sepatutnya dipadam agar tidak menjadi sekam yang membakar dalam diam.

Aku hanya mampu jadi pemerhati dalam banyak situasi. Sampai satu masa, aku pasti akan bersuara. Rasanya masih belum sampai ke pengetahuan khalayak, aku ini bersuara lantang, almaklumlah bekas pendebat kebangsaan! 🤣🤣Buat masa ini, semua aku jadikan sempadan buat panduan di masa hadapan. Zahizan.. sabarrrr! Masanya akan tiba. Sekarang, tarik nafas dalam-dalam & duduk diam-diam 😅

No comments: