Tuesday, June 25, 2024

Hujan Di Hati

Rasanya hari ini hatiku rapuh sekali. Kepiluan yang hadir bertandang sedari pagi sejauh mungkin cuba aku jarakkan. Hari ini, 25 Jun tarikh bersejarah yang takkan pernah aku lupakan. 14 tahun lalu, pada tarikh inilah arwah abah menghembuskan nafas terakhir meninggalkan kami selama-lamanya. Pergi yang takkan kembali.. Kekentalan perasaan yang cuba aku pertahankan tewas juga akhirnya. 

Kerinduan ku pada abah, ditambah dengan tekanan kerja yang aku hadapi menipiskan keteguhan emosi ku petang tadi. Berdepan suasana yang mencabar keegoan, benar- benar menguji kesabaran seorang Zahizan. Lontaran lisan yang memedihkan di samping kalimah berbisa yang terzahir daripada rakan sekerja yang aku hormati benar-benar merobek kedamaian hati. Luka yang ditinggalkan amat dalam, menebal lantas menerobos gawang ketenangan. Sakitnya serasa tidak tertanggung dek akal, mengasak fikiran, berkecamuk tak dapat dihadam amarah tak tersangkal.

Di saat berdepan mehnah getir itulah, Allah hadirkan seorang sahabat mengajak aku berdamai dengan takdir, berhemah dalam mentafsir. Terima kasih sahabat.. keranamu ku hapus air mata yang menitis, ku ukir kan senyum meski hati masih terguris. Alhamdulillah terima kasih Allah menghadirkan sahabat yang baik budi.. Peliharalah sahabatku wahai Tuhan, kurniakan sahabatku kedamaian dan kebahagiaan dalam kehidupan. Semoga aku terus mampu tersenyum mendepani jerih peritnya kehidupan. Al-Fatihah buat abah, sahabat terbaik ku, Allahyarham Haji Hasrin bin Anas 🥺
#SenyumTakPerluKataApa2



No comments: