Tuesday, June 18, 2024

Hijab Kekasih

Entah kenapa dua tiga hari ni bagai terngiang-ngiang bait-bait indah lirik dan melodi nukilan seniman M. Nasir yang lunak, di cuping telinga ini. Lirik sarat dengan maksud tersirat yang mendalam diiringi lantunan suara memukau milik sang biduan pujaan,  seolah melontar aku jauh ke bumi asing yang sepi tidak berpenghuni. Syahdu dan sayu memagar hati setiap kali dendangan ini berlagu. Terkenang nostalgia menuntut ilmu di UM satu ketika dahulu. 

Lagu ini sering menemani dinihari ku tika insan lain lena beradu, di kala aku asyik bergelumang  mengulit buku. Irama indah mengiringi bait kata puitis dalam lagu ini acapkali berjaya membawa aku lari.. mengembara merentasi denai emosi yang kemarau, menelusuri jalan jerih penuh liku dengan hati pasrah penuh rindu. Dan hari ini, melodi ini bergema lagi, seakan cuba menyentuh kedamaian hati yang aku bajai dengan senyum tawa dan wajah ceria. Meski hati bersulam nestapa, aku benamkan semua sedalam-dalamnya.  Sampai bila akan begitu? Biarlah waktu menjadi penentu..

No comments: