Sunday, June 23, 2024

Solely Mine!


Mencurah rasa dalam bicara tanpa suara, padaku adalah satu terapi yang mendamaikan. Mencoret kata dan merakam memori melalui tulisan adalah cara aku melepaskan tekanan yang terpendam. Nukilan hati yang aku garap dalam pelbagai medium media sosial adalah satu cara aku 'bounce back' dari situasi yang adakalanya merengsakan jiwa. Meski aku seorang guru Bahasa Inggeris, cintaku kepada bahasa Melayu tak pernah sedikit pun terhakis. Semenjak zaman persekolahan dulu, keterujaan tatkala mata pena berlari di atas kertas, tertanam dalam diam.

Namun, dek kerana kekangan masa, adakalanya hanya gambar ku utus sebagai penglipurlara. Acapkali aku berkongsi peristiwa menerusi aplikasi Facebook atau Instagram. Sesekali aku cuba juga berkongsi beberapa video menggunakan Tik Tok, itupun boleh dibilang dengan jari. Mengabadikan memori dalam dunia maya, membantu aku mengimbau kenangan yang terpahat dikala rasa rindu tiba-tiba menghambat..

Namun, yang kurang seronoknya ialah bila ada sahaja insan suka menempel cerita yang tidak berkaitan di situ. Ceritanya pula berkisar pencapaian diri yang langsung tiada pertalian dengan hidupku ini. Letih memujuk hati, pantas saja jemari ini membuang tag yang ditampal tanpa permisi asbab laman media ku memang bersifat peribadi. Kalau terasa nak promosi diri, buka dan gunakanlah akaun sendiri.. 🤣 Rimaslah!

No comments: