Tuesday, May 11, 2010

Si Kunang-Kunang

Malam tadi memang terasa dingin dan suram. Memandangkan kekangan mendapatkan lokasi sesuai, latihan koir NPQEL terpaksa aku tangguhkan ke malam esok. Melayan badan yang masih keletihan dek perjalanan yang jauh semalam, aku lepak-lepak je kat bilik sambil membalas emel serta mesej-mesej daripada rakan-rakan dan anak-anak murid yang sentiasa dekat di hati. Sebaik je melabuhkan diri kat birai katil, tetiba mataku tertancap kepada sepasang kunangkunang yang tengah asyik dengan cahaya kalimantang di beranda luar. Tak semena-mena pulak lagu ni terngiang-ngiang kat telinga dan mengusik memori silam yang dah kian jauh aku tinggalkan. Terasa seolah-olah ada korelasi antara lagu tu dengan diriku sendirik... Asyik betul aku melayan karenah si kunang-kunang yang santai menari-nari sampai akhirnya aku hanyut dibuai mimpi dan akhirnya aku terjaga bila jam loceng menjerit tak henti-henti... Apalagi, terpaksa la aku bangkit bersiap mengadap Illahi dan bersedia menunaikan amanah yg menanti... Allahu Akbar!!!


No comments: