Thursday, March 17, 2011

Impian Seorang Nelayan

Dadaku berdebar.. Jantung berdetak pantas.. Turun naik nafas kehibaan kian melemaskan. Dari jauh telingaku sudah menangkap bunyi petikan gitar yang memecahkan keheningan pagi tadi. Lama aku amati bunyi itu.. Sah, memang itulah irama lagu yang membangkitkan kesyahduan ku pagi ini. Air mata yang terasa panas di kelopak, aku tahan sedaya mampu. Merdu lenggok suara Zaharul mengalunkan lagu yang pernah dinyanyikan oleh kumpulan Kembara dan M. Nasir diiringi petikan gitar tong itu aku amati. Inilah lagu yang sering aku 'request' kat adik2ku setiap kali mereka bermain muzik di rumah.. Tak pernah menghampakan, adik2 kembarku ~ Aa dan allahyarham Mie pasti akan melagukannya utk aku..

Seakan terngiang2 di telinga, manis suara Aa menyanyikan lagu tu sambil diiringi petikan gitar mereka berdua. Mie main 'bass' dan Aa 'lead'nya. Suara Aa memang merdu.. memang itu hakikat yang tidak dapat aku nafikan. Bukannya mengangkat adikku sendiri. Memang betul! Sememangnya Aa dikurniakan suara merdu yang sering mencuri hati. Tiupan seruling Aa juga sedap didengar. Arwah Mie jarang menyanyi, dia agak pemalu bila disuruh menyumbangkan suaranya. Sesekali bila Aa takde di sisi bermain gitar dan melepak bersama, Mie berlagu juga. Lazimnya aku akan duduk menyibuk dan 'tumpang sekaki' bersama2 mereka.. adakalanya sesekali aku turut men'sumbang'kan suara utk release tension. Masa kami di TSP, bila hujan turun mencurah2 dan kitorg lepak2 di beranda rumah, petikan gitar mereka akan kedengaran.

Hari ni, lagu tu mengingatkan aku kepada adikku yang telah tiada itu.. Kali terakhir aku request lagu tu ialah pada satu petang tatkala hujan turun dengan lebatnya.. Mie baru balik dari pejabat sedang aku baru tiba dari KL. Menghiburkan puteri ciliknya, Wawa yang menangis nak ikut Eman keluar, Mie capai gitar dan mula menyanyi. Mula2 dia nyanyi lagu 'Wajah Kesayangan Hamba' kat Wawa.. Pastu lagu dlm citer School of Rock tu.. entah lagu apa aku tak pasti tapi ada citer pasal Matematik (maths is a beautiful thingggg....kalau tak salah aku la). Aku request lagu tu ~ Impian Seorang Nelayan utk dimainkan. Memenuhi permintaanku, Mie terus memetik gitar dan mengalunkan suara.. Itulah kali terakhir aku mendengar Mie menyanyi.. dan pagi tadi sebaik mendengar petikan gitar Zaharul, semua kenangan bersama allahyarham bertimbal balik dalam kotak ingatan menerbitkan kerinduan buat adikku yang telah kembali kepada rahmat Ilahi. Alfatihah buat Mie.. adik yang amat aku rindui..

2 comments:

Kengkawan said...

sedih...

Izan Hasrin said...

...dan hanya di sinilah dapat ku kongsikan kesedihan hatiku andak...