Saturday, December 5, 2009

Hujan oh Hujan...

Kata orang tua2, kalau panas terik menggigit tu tandanya hari nak hujan. Entah betul entah tidak, taklah pulak aku ketahui. Yang aku tau, bila hujan je mulalah rasa ngantuk tu datang tak boleh ditahan-tahan. Matapun mula kelat, terkelip-kelip menahan ngantuk.

Hmmm... asal hujan je teringat2 kat katil dalam bilik. Nyamannya tido time2 hujan camni... Hujan lebat petang ni membataskan pergerakanku. Cita-cita nak berjalan2 sambil bersantai2 tengok feri dan kapal kat tepi pantai terpaksa aku kuburkan.

Apa aktiviti aku nak buat ni? Melepak kat depan tv lama2 pun boring jugak... nak siapkan tugasan rasa malas pulak. Mentang2 la ujung minggu, otak pun rasa beku. Tengok kanan, toleh kiri sunyi pulak alam sekitar petang ni. Tak terdengar riuh suara budak2 bermain kat jalan, bunyi kenderaan lalu lalang, suara makcik2 bersembang... senyap sepi. Mana semua orang pergi ni???

2 comments:

Unknown said...

samalah kita... teringat2 lagu arwah Sudirman... Hujan yg turun, membasahi bumi... tangkap lentok, mata pun ikut layu.. he he he... apa lagi cuti2 bgini... mmg masa utk menternak badan.. geng NPQEL nanti, jgn TeGUR kalo u all tgk saya makin 'tembam'...

Izan Hasrin said...

Tak pe, tanda hati sdg berbunga2 bahagia tuuuu... bab lagu hujan tu saya teringat pulak lagu keroncong Adibah Noor dalam Mukhsin - mengusik kalbu. Aduyaiiii...