Sunday, November 7, 2010

Di Mana Kan Ku Cari Ganti

Aku memang minat dgn teater. Seingat aku minat kpd teater ni mula bercambah masa aku study kat USM dulu. Dah lama dah.. back in 1996/99. Teater pertama yg aku tonton masa tu ialah teater Ashabul Kahfi.. tu la first time aku tau apa tu teater. Yg membuatkan aku rasa kagum dgn pelakon teater selain lakonan mereka yg mantap dan mengesankan ialah cara mereka menghayati watak dan menginterpretasikan watak yg dilakonkan dengan penuh perasaan.. memang hebat bakat mereka tu. Kali terakhir aku menonton teater ialah pada tahun lepas (2009) ketika aku berada di IAB Genting Highlands dengan kengkawan seangkatan. Teater Muzikal Tun Razak yg dipentaskan di Istana Budaya KL tu diarahkan oleh Dato' Rahim Razali dan dibarisi pelakon Rashidi Ishak dan Fauziah Latif selaku teraju utamanya. Wow! Memang kelassss dan mantap! Apa yg membuatkan aku teringat2 dan terpanggil utk tulis ttg teater ni sbnrnya? Hmmm.. Selasa lalu aku balik ke JB. Bila balik umah ni la aku baru berpeluang mengadap 'kotak ajaib' yg menghidangkan bermacam2 rancangan. Best gak sesekali layan tv ni.. Satu daripada rancangan yg menarik perhatian aku ialah P Ramlee The Musical - teater yg memaparkan perjalanan hidup insan seni tersohor tanah air, Tan Sri P Ramlee. Lakonan mantap Musly Ramlee, Atilia, Liza Hanim, Melissa Saila (sekadar menyebut beberapa nama) membuatkan mata tertancap setia kepada skrin tv saluran Astro Citra pagi tu. Sedih dan sayu pulak memikirkan dugaan demi dugaan yg dihadapi oleh seniman agung itu dalam perjuangannya memartabatkan karya yg kini menjadi khazanah negara yg tak ternilai harganya. Menyaksikan dokumentari di saluran History tentang P Ramlee pulak mengundang rasa insaf kepada diri sendiri. Begitu banyak rintangan dan kekecewaan dihadapi beliau dgn penuh kesabaran dan ketabahan. Sehingga entri ni aku nukilkan bagai terngiang2 lagu Senandung Kasih nyanyian Allahyarham P Ramlee dan Allahyarhamah Saloma di telinga.. membuatkan aku tersenyum sendiri... hehehe.. :D

No comments: