Sunday, November 28, 2010

Hijab Kekasih

Dua tiga menjak ni, jiwang tahap gaban aku kembali menjadik pengunjung setia. Sambil baca buku & menghapal formula menjawab soalan exam pun masih sempat lagi aku melayan blues. Macam org lain.. aku memang suka muzik. Satu daripada hiburan yg tak pernah membosankan bahkan menjadi peneman setia setiap kali aku dilanda kebosanan. Mendengar muzik pada aku boleh menghilangkan tekanan dan adakalanya mencipta kedamaian yang sukar aku gambarkan dengan kata2.. Ia juga merupakan satu daripada multiple intelligence manusia yg boleh dikembangkan (memetik kata2 Howard Gardner, 1999). Setiap kali mendengarkan lagu2 yang berkumandang di udara, aku pasti akan menghayati bait2 kata yang dilontarkan oleh vokalisnya.. Aku dapati ada banyak lagu yg mempunyai lirik yang mudah difahami dan terus kepada maksud yg nak disampaikan (straight to the point). Ada juga lagu yang sarat dengan maksud tersirat, bermelodi indah dengan lirik puitis yang perlu difikirkan dengan mendalam maksud dan konotasi yang hendak disampaikan kepada khalayak pendengar. Tak kisahlah, sebab aku suka lagu2 puitis.. lebih2 lagi tika dan saat ni. Lagu2 syahdu syahdan yang menyentuh jiwa pasti membuatkan air mata ini mengalir jatuh ke dalam hati. Dalam banyak2 lagu yang sering terngiang2 di minda, lagu seniman tersohor M. Nasir berjudul Hijab Kekasih sering menjadi peneman setia. Bagi aku, lagu tu memang puitis dan sarat dengan mesej tersendiri. Macam2 tafsiran boleh diinterpretasikan daripada lirik lagu yang sangat gemalai melodinya tu. Kecintaan kepada Yang Maha Pencipta atau rasa cinta kepada insan yang sukar dilafazkan dengan luahan kata2 ternyata memberikan kesan mendalam kepada aku. Bila mendengar lagu ni berirama menjadi halwa telinga, ingatan aku pasti akan terarah kepada adik2 kembarku - Aa & Mie. Bagai terdengar2 merdu suara Aa melagukan lagu ni dengan iringan petikan gitar Mie time2 hujan turun. Alangkah syahdu.. alangkah rindu.. dan kerinduan yang bertamu semakin menggebu setiap kali aku terkenangkan sahabat yang sering 'menghadiahkan' aku dengan lagu2 yang menghantar makna tersendiri yang kerap membuatkan jiwaku bercelaru...Hmmm... sampai bila agaknya aku nak jadi macam ni. Layannnnn... :(

4 comments:

Hakimi said...

Salam,
Hijab Kekasih? Macam mana lagu tu yea? Mungkin pernah dengar tapi tak tau tajuk lagu tu.. Ehem.. Siapa 'dia' tu? - Hakimi -

Sidratul Muntaha said...

Kalau kiter,kiter suka lagu yang maksud tersirat.yg tak straight to the point.bagi otak berselirat sket fikir maksud lagu.haha..

layannn...zass. :)

Izan Hasrin said...

Salam Hakimi.. lagu tu antara liriknya camni :

Malai rinduku merintih
Kecintaan...
Duduk termenung hanya bingung..
Kerinduan...

u google je insyaAllah dpt nnt.. hehe

Izan Hasrin said...

Fatin, sama la k izan pun suka lagu yg puitis & byk maksud tersirat. cuma kekadang tu lagu yg straight to d point pon best gak layan. cthnya lagu 'jgn pandang2.. duduk regang2..' tu hehehe.. ;P