Sunday, November 14, 2010

Cuti Dalam Cuti


Semenjak balik ke UM Rabu lalu, aku agak sibuk dengan stadi (dan stido). Maklumlah, exam makin lama makin menghampiri. Group discussion bersama Sujirah, Kak Rosmahwati & Kak Siti Aida memang banyak menyuntik semangat belajar yg makin lama makin suam2 kuku ni.. hehe.. Perbincangan dan perdebatan tentang topik2 yg dipelajari sepanjang semester ini bersama2 rakan sepengajian sememangnya lebih hangat daripada biasa. Tak sia2 la aku korbankan cuti 3 minggu dgn kembali ke UM utk persediaan awal menjelang peperiksaan. Alhamdulillah, sehingga entri ni aku nukilkan, kami dahpun berjaya menyudahkan ulangkaji topikal utk dua subjek terawal.


Hari ni Ahad - hari minggu yg agak membosankan. Nak mengadap buku rasanya dah naik jemu jugak so kami amek keputusan utk OFF drpd study. Sebaik jam menginjak ke angka 11 aku ajak Sujirah keluar... hilangkan stress. Lokasi pertama - Hospital Serdang. Aku ajak Suji menziarah jiran lama aku di TSP JB, Tn Hj Arif yg baru je menjalani pembedahan jantung kat sana awal bulan ni. Menjejak hospital yg sangat cantik dan selesa tu, aku menarik nafas kelegaan bila berjumpa Pak Arif dan Kak Ina, anak bongsu beliau di tingkat 6 Wad D. Syukur, pembedahan Pak Arif berjaya dan beliau kelihatan sihat dan dah boleh berjalan2 sekeliling wad. Mak Mon isteri Pak Arif tiba tak lama lepas tu. Melihat wajah Pak Arif, aku disapa rasa terharu seketika - lantas ingatan aku kpd arwah abah aku lontar jauh2.. Pak Arif memang baik dan mesra dgn abah. Maklum.. kami dah lama berjiran di TSP. Mak Mon pun sama... selain rakan berterawih aku dan emak, Mak Mon merupakan 'anak murid' emak yg paling setia (emak merupakan guru Al-Quran utk org2 dewasa di TSP).


Keluar dari hospital aku terus menghala ke lokasi kedua - Putrajaya. Lama dah sbnrnya aku janji nak bawak Suji makan kat Tmn Warisan Pertanian tp masih tak tertunai. Last sekali aku ke sana x silap aku bulan Mac aritu. Terimbas lak kenangan masa aku bawak Juspine ronda2 Putrajaya sambil amek peluang berjumpa Mie, Miedah & anak sedara kesayanganku, Najwa yg berchoti2 Malaysia. Tercapai gak hasrat aku bawak Suji makan nasi ayam kampung & ABC yg enak kat sana. Siap tapau Roti John utk makan malam kami lagi.. hehe.. Selesai solat Zohor di Masjid Putrajaya, kami berangkat pulang... Di tengah2 ujan yg turun lebat bagai dicurah2 tu, tetiba je suhu badan aku menjadik panas, kepala berdenyut2 sakit & tekak ku perit sekali.. Aduhai.. lupa la pulak.. aku mana boleh kena ujan. Demam la sok gamaknya. Hmmm... camane nak memandu balik ke JB Selasa ni..? :(

No comments: