Monday, August 23, 2010

Fatamorgana

Terkedu seketika tatkala aku membaca satu msg yg aku terima di laman FB lewat malam Selasa lalu. Msg tu sebenarnya merupakan berita tentang isu perkauman di sekolah yang dikatakan berpunca daripada tindakan seorang pengetua di Kulaijaya. Sengaja aku tak masukkan citer ni lebih awal ke blog ni, kerana aku terasa ingin ambik stand ‘tunggu dan lihat’. Ironinya, sumber berita tu aku peroleh daripada ex-students aku yg bukan Melayu yg rata2nya menyuarakan kemarahan dan meminta aku memberikan pandangan. Tidak mahu mengeruhkan keadaan, aku hanya mampu meminta mereka bertenang dan tunggu hingga siasatan dijalankan. Mengejutkan juga kerana orang yang dimaksudkan tu tak lain tak bukan merupakan bekas bos ku sendiri – pengetua pertama yg aku temui apabila mula melapor diri untuk bertugas di Kulaijaya pertengahan tahun 2002 lalu. Beliau antara bos yg paling aku ‘respect’ lantaran budaya kerja dan integritinya terhadap dunia pendidikan. Selepas meninggalkan SMA dan berkhidmat ke Kelapa Sawit seterusnya ke STARP, kami masih berhubungan. Tambahan pula aku pernah menyewa di rumah miliknya di Kulai Utama - hubungan kami lebih kepada ibu dan anak. Permohonanku untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat Master (TESL) di UTM pada tahun 2004 dulupun atas galakan dan sokongan Pn Hjh. Namun atas sebab2 peribadi cita2 ku untuk menggenggam sarjana lebih awal terpaksa aku kuburkan walaupun aku sudah sangat2 hampir ke penghujung garisan. Beliau antara orang yg kecewa dengan keputusanku menarik diri dari pengajian namun memahami situasi yg perlu aku tangani.

Secara peribadi, Pn Hjh merupakan insan yang amat aku kagumi – kredibilitinya sebagai pengetua, sifat keibuan dan kekuatan yg ada padanya.. membuatkan rasa hormatku padanya tak pernah berkurangan. Ketika aku mengikuti program NPQEL tahun lalu, aku sering menemui beliau setiap kali membuat kunjungan ke SMKKS menemui Cikgu Ismail Yatim untuk berbincang menyiapkan portfolio sandaran. Nasihat2 beliau agar aku tabah menghadapi cabaran dunia pendidikan dan dorongannya agar aku terus bijak mengatur langkah membina kerjaya akan ku ingat sampai ke hujung usia. Sehingga kini kes tersebut masih dalam siasatan pihak berkuasa. Aku berdoa semoga ditemukan jalan penyelesaian dan kemelut ini tidak lagi berterusan. Buat Puan Hajah Siti Inshah bt Mansor, mudah2an beliau tabah dan kuat menghadapi dugaan yang mendatang. Kepada bekas2 pelajar yang cikgu kasihi, jangan cepat melatah dan menangguk di air yang keruh. Bertenanglah… Buat rakan2 seperjuangan yang sama2 mengenali beliau, sama2lah kita berdoa untuk kebaikan sempena bulan Ramadhan yang mulia ini. Firman Allah swt :

“Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seseorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah untuk menentukan kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan sebab kejahilan kamu mengenainya, sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan.”

(Al-Hujarat 49:6)

“Dan janganlah engkau mengikut apa yang engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya, sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua anggota2 itu tetap ditanya tentang apa yang dilakukannya”

[Al-Isra’ 17:36]

6 comments:

Kengkawan said...

sangat panas... tapi yakinlah Allah bersama orang yang benar.

Izan Hasrin said...

Betul andak, izan setuju tu. Sesungguhnya janji Allah itu benar..

rohayay said...

semoga pn hjh siti inshah tabah menghadapi dugaan. Insyaallah Ramadhan menjanjikan kemanisan kepada umatnya yang bertakwa.

Izan Hasrin said...

Amin... betul kak aya, banyak dah budi yang ditaburkan beliau sepanjang perkhidmatan selama ni. Mudah2an beliau tabah menghadapi mehnah Ramadhan kali ni..

Anonymous said...

Bukan ke ni cikgu besor yg dok hangat kat tv tu hari & dimaksudkan dlm lagu 'namewee' tu? Fuyo, 'unsangkerable' la ko kenal cikgu besor ni. Apa citer tbaru ek? Update la kes tu sket,z.....

Izan Hasrin said...

Yup, betul ni la org yg dimaksudkan. kesian coz pengetua ni baik & berdedikasi orgnya. Citer baru? Tak taulah coz x sempat nak update pkembangn tkini. Bizi la skg ni.. :(