Thursday, July 25, 2024

Aku dan Kopi O Ais

 Entah sejak bila aku punyai hubungan akrab dengan ais aku pun tak ingat. Ikut kata emak, semenjak dalam kandungan mak aku dah menunjukkan tanda sukakan air batu. Kata emak lagi, sewaktu mengandungkan aku mak dan ais berpisah tiada. Rupanya keadaan itu terus kekal bersama sehingga kini. Hujan, panas, ribut atau taufan, ais memang tak boleh terpisah daripada manusia bernama Zahizan ini.. Cuma mutakhir ini, bila aku batuk je.. aku jauhkan sikit ais daripada ku. Sikit je tau.. tak boleh betul aku dipisahkan dengan AIS.

Bila sebut tentang minuman kegemaran, selain air tembikai aku memang paling tak boleh berpisah dengan Kopi O Ais. Kenapa? Aku tak pasti. Sejak bila aku sukakan minuman tersebut? Pun tak dapat aku jawab. Yang pastinya, setiap tegukan Kopi O Ais yang meluncur nyaman di kerongkong seolah-olah membawa semangatku bersama. Setiap titis Arabica Robusta memberi nikmat yang bukan kepalang.. syahdunya...

Nikmat minum segelas Kopi O Ais memang mengasyikkan. Aromanya yang memikat di samping rasanya yang pekat melekat, menzahirkan satu kepuasan yang sukar diungkap.  Mungkin juga kedinginan kopi penghilang dahaga ini turut membawa bersama kekuatan untuk aku bekerja tatkala ku nikmati bersama juadah sarapan pagi.. Dapat pulak sepinggan mi goreng basah dengan telur goyang.. Fuhhhh.. dahsyat penangannya tu! Jadi, nikmat apa lagi yang nak didustakan? Eh.. tiber.. Dahlah, jom ngopi!!



No comments: